به‌دنبال درج یادداشت «طرحی با سرنوشت نامعلوم» در همشهری 19‌فروردین‌ماه امسال مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی به شرح زیر ارسال کرده است:

«براساس مصوبه جلسه 785 شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، موضوع بند یک و دو ماده واحده مبنی بر ملزم کردن وزارت آموزش و پرورش جهت شرکت در مطالعات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و با عنایت به اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه پنجم توسعه، جهت ارتقای سطح علمی کشور به‌ویژه علوم پایه مقرر گردید که وزارت آموزش و پرورش از یافته‌های ملی و بین‌المللی مطالعات تیمز و پرلز به‌عنوان یکی از منابع مستند علمی در بهبود کیفیت آموزشی و ارتقای سطح عملکرد تحصیلی دانش‌‌آموزان استفاده نماید.

اظهارات معاون محترم آموزش متوسطه مبنی بر طرح غنی‌سازی درس علوم و ریاضیات با استفاده از نتایج تیمز در همین راستا بوده و مشابه سایر کشورهای شرکت‌کننده در تیمز و پرلز می‌توان از این یافته‌ها در انجام اصلاحات و تغییرات کتاب‌های درسی متناسب با مقتضیات بومی بهره گرفت. به‌عنوان مثال در سال‌های گذشته با تحلیل عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در درس ریاضی پایه سوم راهنمایی برخی از بد‌فهمی‌‌ها و یا کم‌فهمی‌‌ها در این پایه(از جمله حل معادلات) و یا ضعف‌های مهارتی همچون تفکر‌ واگرا، شناسایی شده و از این نتایج در بازنگری و تالیف کتاب‌ ریاضی(1) دبیرستان استفاده شده و یا برخی از اصلاحات و تغییرات کتاب‌های علوم دوره ابتدایی و راهنمایی ناشی از نتایج عملکرد دانش‌آ‌موزان ایران در تیمز بوده است که می‌توان از جزئیات آن در گروه آموزش علوم دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مطلع گردید.

البته بنا نیست که همه تغییرات مورد نظر براساس آزمون تیمز و پرلز صورت پذیرد و یا هدف از ایجاد تغییرات کتاب‌های درسی کسب جایگاه بالاتر در تیمز باشد، بلکه کسب جایگاه بالاتر می‌تواند یکی از پیامدهای این تغییرات سازنده باشد، ‌لذا آنچه در اظهارات جناب آقای سحرخیز با موضوع غنی‌سازی‌ دروس علوم و ریاضیات تاکید شده معطوف به همین هدف است.

گفتنی است که مطالعه تیمز صرفا محدود به دوره ابتدایی و راهنمایی نیست و مطالعه دیگری تحت عنوان تیمز پیشرفته توسط انجمن IEA اجرا می‌گردد که جامعه آماری آن را دانش‌آموزان سال آخر متوسطه رشته ریاضی فیزیک تشکیل می‌دهند و کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در یکی از این مطالعات با عنوان «تیمز پیشرفت 2008» شرکت نموده که نتایج آن برای تحقیقات بعدی موجود است. به هر حال همان‌گونه که نویسنده محترم متذکر شده‌اند می‌توان از نتایج تیمز و مطالعه تجربیات موفق کشورهای دیگر در جهت بهبود کیفیت نظام آموزشی استفاده نمود.

توضیحات همشهری:

برای روشن‌شدن افکار عمومی تنها سخنان معاون آموزش متوسطه را عینا از خبرگزاری دولت نقل می‌کنیم:«دروس ریاضی و علوم در سال91 غنی‌سازی می‌شود تا جایگاه ایران در آزمون بین‌المللی تیمز ارتقا یابد. در سال آینده، محتوای کتاب‌های درسی علوم و ریاضی در دوره‌های راهنمایی و متوسطه با آزمون بین‌المللی تیمز متناسب‌سازی‌ خواهد شد. همچنین از دیگر برنامه‌های سال آینده آموزش متوسطه، افزایش میزان مشارکت دبیران در تدوین محتوای جدید برنامه درسی است که در قالب برنامه درس ملی برای نظام جدید آموزشی (3-3-6) نوشته می‌شود.»

ما نیز مطلعیم که آزمون تیمز، مطالعه بین‌المللی روند پیشرفت ریاضیات و علوم در پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی و پرلز مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن یا همان درک مطلب است که توسط انجمن معتبر بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) هر چهارپنج‌سال یک‌بار بین کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود، اما معاون آموزش متوسطه اشاره‌ای به تاثیر نتایج این مطالعه بین‌المللی در دوره ابتدایی که اساس کار تعلیم و تربیت است نکرده است.

طرحی با سرنوشت نامعلوم

کد خبر 168660
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز